In het oosten van Nederland is meer ‘reason to travel’ nodig om bezoekers te trekken, ook na de coronaperiode. Een van de manieren daarvoor is de ontwikkeling van een Hanze Experience, met de IJsselkogge als stralend middelpunt hiervan. Dat is goed voor de werkgelegenheid, voor onze economie en hiermee kunnen we het voorzieningenniveau op peil houden. Want bezoekers betalen ook mee aan openbaar vervoer, parkeervoorzieningen en ons cultureel erfgoed.


Een samenwerkingsverband met Hanzesteden Marketing, Kampen Partners en de gemeente Kampen is daarom enkele maanden geleden een haalbaarheidsstudie gestart om de Hanzesteden te versterken als cultuur erfgoed bestemming. Een verkenning naar een internationale Hanze Experience waarbij de inzet van de IJsselkogge als icoon van het Hanzeverleden onderzocht wordt. Een mogelijke Hanze Experience moet bijdragen aan de ambitie om de Hanzesteden door te ontwikkelen tot een duurzame jaarrond cultuurerfgoed bestemming waar men in de Hanzesteden trots op is.


Deze ambitie is geformuleerd in ‘Perspectief Hanzesteden 2020-2025’, de visie van en voor de Hanzesteden om de komende jaren in te spelen op de veranderende rol van toerisme. In het Perspectief Hanzesteden is aangegeven dat in het oosten van Nederland meer ‘reasons to travel’ nodig zijn om bezoekers te trekken. Het Hanzeverhaal is een sterk verhaal en een Hanze Experience van nationaal en internationaal belang in of rond een van de Hanzesteden lijkt een interessante optie om verder te verkennen. Het zal je niet verrassen, maar ik denk dat Kampen de beste plek is voor zo’n experience:

  1. Kampen is de trotse bakermat van de Hanze Experience

We hebben het initiatief genomen voor dit onderzoek. Inwoners hebben genoten van de gelichte IJsselkogge, willen dit graag delen en steken al veel energie in dit project. Met veel enthousiasme overigens.

  1. Verborgen parel: potentie voor synergie met binnenstad, Koggewerf en regio en veel open mogelijkheden!

De experience past in ons toekomstbeeld van Kampen waarin we veel meer in willen zetten op ervaringen, beleving van alle aspecten van onze stad: Middeleeuwse binnenstad, omringd door water met een prachtig achterland!

  1. Kampen: officieel erkend als ‘Nautische Hanzestad’

Er is enthousiasme, energie en we zijn trots op ons Hanzeverleden. Natuurlijk onder de vlag van Hanzesteden Marketing én passend bij NBTC Holland City strategie (spreiding in plaats en tijd).

  1. Onze kogges liggen letterlijk klaar voor de Hanze Experience

We hebben de varende Kamper Kogge én de opgedoken originele IJsselkogge.

  1. The place to start aan de IJssel én de Zuiderzee

Kampen heeft het geluk van een unieke en strategische ligging. Historisch, ten opzichte van andere Hanzesteden en bezoekers én actueel met goede ontsluiting naar alle windstreken.


Kortom: ze zouden wel gek zijn als ze niet voor Kampen kiezen!

Natuurlijk zijn er nog veel uitdagingen onderweg. We hebben nu economische tegenwind en zorgen over vandaag en morgen. Maar juist daarom moeten we vasthouden aan onze ambitie voor de toekomst. Door scherp aan de wind te zeilen, als een gezamenlijke handelsvloot met andere Hanzesteden samen te reizen en koers te houden. Ik wens Kampen, de Hanzesteden en Oost-Nederland een behouden vaart!

Privacy statement Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Partners.

Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden.
Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site.
Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media