‘Een steurie, was is dat nu weer?’, denk je misschien. Nou, dat vertellen we graag! Je kent vast wel de gewoonte om een foto van jezelf te maken, om te laten zien waar je bent of hoe mooi je eruit ziet. Het woord ‘selfie’ stamt alweer uit 2002, toen het op een Australische website voor het eerst werd gebruikt. Inmiddels weet iedereen wat je bedoelt als je zegt: ‘Kom, even een selfie maken’. Maar geldt dat ook voor het woord steurie?

Het begon allemaal vorig jaar. Een enthousiaste Kampenaar haalde het in zijn hoofd om de grote metalen steur, die sinds jaar en dag elke zomer in de IJssel zwemt, te kopen en op te knappen. De gigantische vis vormt, door zijn ligplaats bij de oude stadsbrug, een mooie mascotte bij de entree van onze nautische hanzestad Kampen.

Het ging echter vorig jaar niet zo goed met het beest. De tand des tijds en het water hadden hem aangetast. Van een fris en fruitig visitekaartje voor de stad was allang geen sprake meer. Tijd voor actie! Wat is het fijn dat er in zulke situaties in Kampen altijd inwoners opstaan die zich betrokken voelen en er tijd, energie en in dit geval ook geld in steken om een oplossing te bieden.

De niet nader te noemen Kamper filantroop heeft onze steur niet alleen gekocht, maar ook volledig gerenoveerd. Toen het technische gedeelte gereed was, ontstond de vraag: ‘Wat doen we met de buitenkant? Geven we die een toch wel wat saaie ‘steurkleur’ of is er iets originelers te bedenken?’

Wie de afgelopen weken aan de IJsselmuiden-kant langs de IJssel heeft gereden, weet wat het antwoord is geworden op die vraag. Ook inwoners die meegedaan hebben aan de jaarlijkse lampionoptocht hebben de nieuwe steur al gezien. En wat je ook van de trendy Kampen Marketing kleuren vindt, opvallen doet ie zeker, onze nieuwe steur!

Blinkend en blakend zwemt hij nu weer langs de oever van de IJssel. Ga een kijkje nemen! Zie je hem zwemmen maak dan een steurie en zet jezelf samen met de mascotte van Kampen op de foto. Wanneer je je steurie vóór 1 juli post op social media (Facebook, Twitter of Instagram)  met de hashtag #steurie, help je mee om Kampen te  promoten én maak je kans op een heerlijk bakje Hanzeballetjes. We verloten er 10!

Ahoy!

(De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.)

Privacy statement Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Partners.

Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden.
Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site.
Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media