‘Moet dan nu in het Engels, zo’n titel’, denkt u misschien? In dit geval is dat nog niet eens zo gek. Veel van onze cruisegasten komen namelijk uit het buitenland. Gelukkig kunnen we in Kampen een aardig woordje over de grens en redden onze stadsgidsen, winkel- en horecapersoneel en alle mensen die verder met toeristen te maken hebben, zich prima in het Engels en Duits.

In vorige jaren mochten we in Kampen al een behoorlijk aantal cruiseschepen welkom heten. Dit jaar wordt dat aantal nog eens met 20% verhoogd. Wat opvalt is dat ze in een aantal gevallen ook langer blijven. Dat betekent meer mogelijkheden om de gasten Kampen te laten zien in al haar facetten.

De vrijwilligers van de Tourist Info hebben zich het afgelopen jaar hard gemaakt om zoveel mogelijk rederijen te informeren over onze hartelijke Hanzestad. Ook tijdens de prestigieuze Travel Trade Show in Zwolle, waar zo’n 150 touroperators uit de hele wereld aanwezig waren, hebben we vele speeddates gevoerd waarin we Kampen voor het voetlicht hebben gebracht. Het blijkt namelijk dat buitenlandse toeristen graag per schip vanuit Amsterdam een kijkje nemen in het achterland. En dan is een mooi tochtje over de randmeren, met als eindbestemming Kampen, best aantrekkelijk.

Natuurlijk betekent al deze extra aandacht van rederijen ook dat we gaan kijken naar het voorzieningenniveau aan de kade. Hoe kunnen we op een duurzame wijze, en met respect voor de omgeving, zorgen dat de schepen gebruik kunnen maken van de benodigde voorzieningen? Het is de ambitie van Kampen om zich verder te blijven ontwikkelen als toeristisch attractieve gemeente. Vanuit verschillende invalshoeken wordt hieraan gewerkt met oog voor belangen van inwoners en bezoekers.

De basis ingrediënten, om te groeien als aantrekkelijke gemeente om te bezoeken, zijn volop aanwezig. Een scala aan monumentale panden, de indrukwekkende poorten, de Hanze, de Koggeschepen, de gezellige binnenstad, de vele evenementen, de ligging aan de IJssel, de IJsseldelta en niet te vergeten de hartelijke inwoners. Het maakt allemaal dat Kampen aantrekkelijk is voor inwoners én bezoekers.

Het zou ons niets verbazen als in de komende jaren nog meer mensen zouden zeggen: ‘Let’s cruise to Kampen!’

(De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.)

Foto: Freddy Schinkel








Privacy statement

Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Partners. Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden. Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site. Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media