Nieuws

Is ons erfgoed over datum?

COLUMN: Nautisch Kampen #6

Is ons erfgoed over datum?

Donderdag 28 februari is het zover. Het provinciale jaarlijkse Erfgoedcongres vindt plaats. Dit jaar is Kampen uitgekozen als plaats van handeling. De Stadsgehoorzaal vormt het monumentale decor voor de bijeenkomst, waar zo’n 200 mensen te gast zijn. De aanwezigen werken in de erfgoedsector of hebben ermee te maken.Het thema van de dag is: ‘Tenminste houdbaar tot....?’ Een onderwerp dat gaat over bewaren, conserveren en exploiteren. Maar ook over beleefbaar maken en houden, verbinden van verleden en heden en het interesseren van jong en oud.Waarom is dat eigenlijk zo belangrijk? Is wat geweest is, niet gewoon geweest? ‘Nee’, zeggen de oude rotten in het vak: ‘Monumenten en ander erfgoed moeten bewaard blijven omdat het verleden onze basis is.’ ‘Nee’, zeggen ook de jongeren die aanwezig zijn: ‘Wij kiezen juist bewust voor een beroep in deze sector om te zorgen dat het erfgoed aandacht blijft krijgen.’In Kampen hebben we erfgoed in allerlei vormen. De stad barst van de monumenten en onze eigen ErfgoedChick laat ons in haar vlogs regelmatig meekijken in het erfgoeddepot, waar talloze schatten te vinden zijn. Ook in de musea is veel moois te zien uit bijvoorbeeld de Hanzeperiode. En niet te vergeten onze historische schepen en de IJsselkogge, die over een aantal jaren te bewonderen zal zijn in Kampen. Allemaal bewijsstukken van ons (nautische) verleden.Naast de schoonheid zijn het vooral de verhalen achter de erfgoedstukken en monumenten die zorgen dat erfgoed het bewaren waard is. Verhalen over handel, levenswijzen, welvaart, oorlogen, rijkdom en armoede. Avonturen van heldhaftige zeelieden, bijzondere uitvindingen en toonaangevende families. Verhalen die ons vertellen hoe het vroeger ging en die ons daarmee ook iets leren over het heden en de toekomst. Afkomst, cultuur, normen, waarden; Het valt of staat allemaal met erfgoed en de verhalen die erbij horen. Het vormt als het ware je referentiekader en beïnvloedt daarmee de wijze waarop wij nu leven. Alle reden dus om te zorgen dat ons erfgoed niet alleen bewaard blijft, maar ook wordt beleefd.De vraag achter het thema is: ‘Hoe zorg je dat erfgoed op een aantrekkelijke manier gepresenteerd wordt, zodanig dat het ook jongeren aanspreekt?’ Verschillende sprekers vertellen over hun aanpak. Zo is er een museum die de social media accounts laat bijhouden door de stagiaire. Ze heeft volledige vrijheid en dat betekent dat er ook berichten en beelden geplaatst worden waar de oudere generatie een beetje van schrikt. Past het wel bij de profilering van het museum? Toch gaat het museum door op de ingeslagen weg en het gevolg is honderden likes per bericht. Van jongeren natuurlijk. Een doelgroep die men voorheen nooit kon bereiken.Een ander voorbeeld komt van de directeur van het Palthehuis in Oldenzaal. Zij besluit dat ze niet langer tegen de grotere musea gaat opboksen met exposities. In plaats daarvan organiseert ze nu diverse doelgroepgerichte evenementen. Zo is er regelmatig een leuke dag voor kinderen van 2 t/m 8 jaar. Niet meteen de doelgroep waar je aan denkt, maar niettemin een doorslaand succes. Honderden ouders komen samen met hun kinderen naar de kinderdag en genieten van alle activiteiten die worden aangeboden.De opbrengst van de dag? Dit zijn enkele uitspraken: Out of the box durven denken, van gebaande wegen af willen gaan, de jeugd betrekken bij het ontdekken van mogelijkheden, stagiaires en jongeren aannemen en verantwoordelijkheid geven, niet te veel denken maar gewoon dingen proberen, inkomende ideeën niet afhouden maar omarmen, drempels verlagen.Genoeg inspiratie om ieder op hun eigen plek mee aan de slag te gaan. En die term ‘tenminste houdbaar tot’? Die veranderen we gewoon in ‘onbeperkt houdbaar’ :).Ahoy!(De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.)Foto: @Kampen, wereldstad in een notendop. Broederweg in 1903 met hooiwagens
Lees verder

Exclusief voor gastheren, gastvrouwen, ambassadeurs Tourist Info en Kampen Marketing

Workshop Nautische Route Kampen

Exclusief voor gastheren, gastvrouwen, ambassadeurs Tourist Info en Kampen Marketing

Ongetwijfeld kennen jullie de vernieuwde Kampen Stadsgids app. Hij biedt nu een nog soepeler navigatie, daagt je uit met een puzzelspel en een nieuwe nautische wandeling en hij zal je nog fijner langs de mooiste plekjes van Kampen leiden. Ook is er een interactieve evenementen agenda met de leukste activiteiten toegevoegd. Omdat het toeristisch seizoen weer begint, de bezoekers weer naar Kampen toe zullen stromen en het ook gewoon goed is om elkaar weer te zien nodigen de Tourist Info en Kampen Marketing je hierbij van harte uit om deel te nemen aan een actieve workshop ‘Nautische Route Kampen’. Wandelen langs het waterAan de wandelroutes in de app is een bijzondere toegevoegd: de nautische route door Kampen. Met verhalen over historische maritieme plekken in de stad. Niet alleen langs de IJssel, maar ook op verrassende locaties die toch verslag over Kampen en het water doen. De app is ook gebruikersvriendelijker gemaakt en bevat een kalender van allerlei evenementen en culturele activiteiten in de gemeente Kampen. Inclusief een herinneringsfunctie voor je eigen agenda. Daarmee is de app zowel voor inwoners als bezoekers van Kampen een handig hulpmiddel. Maar dat mag nog best eens getest worden door experts en ervaringsdeskundigen. Jullie dus! ProgrammaOp 10 april verzamelen we ons allemaal tussen 15.30 en 16.00 uur bij de balie van de Tourist Info in de Stadskazerne. Neem je smartphone mee en zorg ervoor dat de app startklaar is voor de workshop echt begint! Tussen 16 en ongeveer 17.15 uur gaan we in groepjes elk een deel van de route controleren. Uiterlijk 17.30 verzamelen we allemaal bij ’t Kroegje (Geerstraat 17). Onder het genot van drankjes en bitterballen, aangeboden door Kampen Marketing maken we de balans op. Wat moet worden aangepast en wie had de meeste vragen goed?! We vinden het heel fijn als jij ook van de partij bent. Wil je even doorgeven via https://nautischeroute.eventbrite.nl of je meedoet? Geheugensteuntje De workshop biedt meteen ook een mooie opfrisser van ieders geheugen over een aantal bijzondere nautische verhalen, zoals ook Cor Adema in een masterclass vorig jaar met ons heeft gedeeld. En weet je nog hoe het zat met die app? In 2016 is de gemeente Kampen in samenwerking met Kampen Marketing gestart met de ontwikkeling van een app waarmee het verhaal van Kampen voor een brede doelgroep toegankelijk kon worden gemaakt. Deze app heeft de naam Kampen Stadsgids gekregen en is een combinatie van een evenementenkalender en een aantal speurtochten rond verschillende thema’s. De app is gratis en meertalig (NL, Engels, Duits). Deze app staat voor iedereen als download klaar in de App store en in Google Play.Hartelijke groet en graag tot ziens op woensdag 10 april!Roeland Tameling mede namens Hester Timmerman, Margreet Slurink en Jan Troostp.s. Als warming-up nog even een screenshot uit de promotiefilm over de Kampen Stadsgids app met wethouder Meijering en burgemeester Koelewijn, https://youtu.be/X5cjTdnwF3w. Leuk als je die link ook eens deelt via Facebook of andere sociale media!
Lees verder

Bootje varen

COLUMN: Nautisch Kampen #5

Bootje varen

Kampen ligt aan de IJssel. Een rivier met prachtige uiterwaarden, kribben, kleine strandjes, havens en aanmeerplekken. Je kunt vanuit Kampen een mooie vaartocht maken naar Elburg, en de IJssel brengt je ook naar ruimer vaarwater zoals het Ketelmeer en IJsselmeer. Van daaruit kun je een bezoek te brengen aan bijvoorbeeld Urk, Hoorn of Enkhuizen. Veel mensen genieten zo iedere zomer volop van een verblijf op het water.De jachthavens in Kampen maken zich op voor het nieuwe vaarseizoen waarbij zij ook ‘bootjesmensen’ van buiten Kampen hartelijk welkom heten om onze stad aan te doen. Wist je dat je in Kampen heel dicht bij het centrum kunt afmeren? Vanuit de havens aan weerszijden van de binnenstad loop je in een paar minuten naar de restaurants, terrasjes en winkels. Of je brengt een bezoek aan de musea, servicebioscoop of stadsgehoorzaal. Tel daarbij op de ruim 100 evenementen die per jaar in Kampen plaatsvinden en je kunt met zekerheid vaststellen dat Kampen een bezoekje meer dan waard is.Niet alleen mensen met een eigen boot kunnen genieten van het water. In Kampen is een aantal rondvaartorganisaties actief, die verschillende tochten aanbieden. Je kunt naar wens een aantal uren, een dag of zelfs meerdere dagen op het schip verblijven. Er zijn kleinere vaartuigen, die trendy ingericht zijn en geschikt voor een barbecue aan boord met vrienden of familie. Of de wat ruimere salonboten wanneer je met een groter gezelschap uit varen wilt. Allerlei cateringmogelijkheden zijn voorhanden, zodat het je gasten aan niets ontbreekt.Het mooiste aspect van een varend feestje is toch wel het grandioze uitzicht op de stad, de randmeren en de IJsseldelta. Terwijl jij geniet van je hapje en drankje trekt het natuurlijke landschap aan je voorbij.Ook de bruine vloot willen we natuurlijk niet onbenoemd laten. Hoe gaaf is het om tijdens je verblijf op één van deze historische schepen de zeilen te hijsen en scherp aan de wind te varen? Even alle dagelijkse beslommeringen vergeten en je alleen richten op je taak. Om daarna voldaan uit te rusten op een zonnig dek. Hoe klinkt dat? Tijdens een meerdaags verblijf bezoek je diverse steden zoals Urk, Hoorn, Enkhuizen en Elburg.Kortom, of je nu een feestje te vieren hebt of er een weekend of week tussenuit wilt, in Kampen kun je uitstekend terecht. Klik hier voor een overzicht van de organisaties die vaartochten aanbieden.Ahoy!(De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.)Foto:  Buiten haven @Erik Wilderdijk
Lees verder

In Kampen

Kennismakingsdag Cruises & Touroperators

In Kampen

Succesvolle events als Sail Kampen, 'Kerst in Oud Kampen' en de vele andere toeristische activiteiten zetten Kampen als aantrekkelijke Hanzestad steeds vaker in de nationale 'spotlights'. Publiek en toeristische ondernemers blijken het nautisch karakter van de stad en haar turbulent verleden een absolute trekker te vinden. Om de gezamenlijke kansen hiervoor verder onder de aandacht van cruisereders en touroperators aandacht te brengen organiseren Kampen Marketing en Tourist Info Kampen een kennismakingsdag op 13 maart aan boord van salonboot 'de Veerman van Kampen'.De rederijen en touroperators krijgen onder meer een toelichting over de samenwerkingsmogelijkheden met Kampen Marketing, een lezing van zeezeiler Henk de Velde en een stadswandeling aangeboden.De kennismakingsdag van Kampen Marketing in samenwerking met Tourist Info Kampen wordt georganiseerd door Harry van Dijk (projectmanager Cruises & Touroperators), ondersteund door Jan Troost (bestuurslid Kampen Marketing en voorzitter Tourist Info) en citymarketeer Roeland Tameling. Voor meer informatie over dit event is speciaal voor de cruisereders en touroperators het mailadres 4touroperators@kampenmarketing.nl geopend.Foto: waterfront Kampen – gemaakt door Kampeninbeeld
Lees verder

In samenwerking met het Korenfestival

Mini workshop PR & Promotie

In samenwerking met het Korenfestival

In een uurtje de slimste adviezen krijgen voor gratis promotie van jouw evenement, activiteit of initiatief in Kampen? Dat regelen we voor je!Kom zaterdagmiddag 16 maart naar de mini workshop PR & Promotie die Kampen Marketing organiseert in samenwerking met het Korenfestival. We gaan met drie thema’s aan de slag: Tips & trucs Het Perfecte Persbericht No Budget Marketing voor citymarketeers, evenementenorganisatoren en andere bijzondere Kampenaren Roeland Tameling geeft jullie in 60 minuten een stoomcursus promotie aan de hand van inspirerende ervaringen, concrete voorbeelden en praktische oefeningen.Deelname is gratis, maar wel even online aanmelden via https://promotie.eventbrite.nl
Lees verder

Zeehelden

COLUMN: Nautisch Kampen #4

Zeehelden

Voor 1200 ziet het landschap bij de monding van de IJssel er anders uit dan tegenwoordig; de IJssel is nog een ondiepe rivier. De plek, waar eens Kampen zal ontstaan, ligt dicht bij het open water van het Almere, ooit ontstaan uit het veel kleinere Flevomeer. Op 14 maart geeft Rob Busser een lezing over de handel op de wateren rondom Kampen. Hij geeft ons inzicht in de duistere tijd voor de Hanzeperiode, waarover nog maar weinig bekend is.Over de Hanzeperiode van Kampen weten we meer. De bloeitijd van de Hanze lag tussen de 12e en 16e eeuw. Op het hoogtepunt telde het Hanzeverbond 208 steden. Dankzij de handel en nijverheid ontwikkelde Kampen zich, door de gunstige ligging aan de drukbevaren handelsroute, van eenvoudige nederzetting tot welvarende handelsstad. Kampen groeide uit tot één van de machtigste en toonaangevende steden van Noordwest- Europa.Het water heeft Kampen veel gebracht. Door de eeuwen heen zijn inwoners ermee opgegroeid en nog steeds zit het nautische verleden in onze genen. Dat blijkt ook uit het feit dat de huidige commandant van onze zeestrijdkrachten, vice-admiraal Rob Kramer, geboren is in Kampen. Wat weten we eigenlijk van hem?Nadat hij in 1988 zijn studie bij de Marine afrondde, vervulde hij diverse functies aan boord van schepen met namen van zeehelden die tot de verbeelding spreken. Hij diende op de Hr. Ms. Tromp, Hr. Ms. De Ruyter en Hr. Ms. Witte de With.Na een aantal functies in het buitenland kwam Kramer in 2006 terug naar Nederland waar hij werd benoemd tot commandant van het luchtverdedigings- en commandofregat Hr. Ms. Evertsen. Hij leidde het schip in 2008 tijdens de VN-missie in de bescherming van schepen van het Wereldvoedselprogramma tegen Somalische piraterij.In 2014 werd hij commandant van de Netherlands Maritieme Force, de operationele staf van de Koninklijke Marine. In 2017 werd hij benoemd tot commandant over de Zeestrijdkrachten.Wie zegt dat wij in Kampen heden ten dage geen zeehelden meer hebben? :)Ahoy! (De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.)Foto: Kampen in beeld
Lees verder

In Duitsland en Vlaanderen

Participeren in Hanzestedencampagne

In Duitsland en Vlaanderen

In 2019 gaat Hanzesteden Marketing net als in 2018 aan de slag om de Duitse en Vlaamse toeristen te verleiden om naar de Hanzesteden te komen. Deze plannen hebben we in oktober gepresenteerd aan een aantal ondernemers, marketingorganisaties en gemeenten. Het marketingcommunicatieplan 2019 vindt u hier.Wilt u actief participeren bijvoorbeeld door het afnemen van een advertorial of online nieuwsbericht? De opties vindt u hier. De ruimte is beperkt dus wacht u niet te lang!Neem contact op met Elizabeth Stoit voor meer informatie.
Lees verder

26 februari

UITNODIGING: Toerisme- & Vrijetijdscongres

26 februari

Gastvrij Overijssel nodigt u van harte uit voor de vierde editie van het Toerisme- en Vrijetijdscongres Overijssel! Het aantal toeristen neemt in de komende jaren gestaag toe. Dat biedt kansen. Wat betekent dat voor Overijssel? Welke trends & ontwikkelingen kunnen we de komende jaren verwachten? Welke plannen heeft de provincie met onze sector? En hoe blijven we als sector daadwerkelijk gastvrij? Laat u inspireren op hèt vrijetijdscongres van Overijssel!Om 14.00 begint het programma met aantrekkelijke sprekers:-Opening door dagvoorzitter Emmely Lefèvre-Cees Slager, ondernemer en landelijk voorzitter RECRON deelt zijn visie op het vrijetijdslandschap: De keuze tussen authenticiteit of infantilisme-Stefan Hartman, directeur European Tourism Futures Institute over 'Veerkracht': Hoe ga je om met trends & ontwikkelingen in een wereld die zich razendsnel ontwikkelt?-Terugblik Gastvrij Overijssel 2016-2019 met gedeputeerde Eddy van Hijum-Lijsttrekkersdebat Provinciale Staten 2020-2024: Het perspectief van de vrijetijdseconomie in Overijssel-Meneer Reimers, ervaren hotelier en bekend van diverse TV-programma's, vertelt over zijn gouden regels op het gebied van gastvrijheid-NetwerkborrelMeld u direct aan voor het Toerisme- en Vrijetijdscongres Overijssel 2019. Er zijn geen kosten aan verbonden. Voor meer informatie en toelichting op het programma, bekijk de website van Gastvrij Overijssel.
Lees verder

Hanzesteden op consumentenbeurzen

Het hanzeverhaal wordt verteld op beurzen in Duitsland, Vlaanderen en NederlandDe eerste maanden van het jaar staan in het teken van beurzen. Honderdduizenden vakantiezoekers bezoeken een beurs ter oriëntatie en inspiratie. Ook de Hanzesteden zijn zichtbaar op vakantiebeurzen in Berlijn, Brussel, Antwerpen, Gent, Essen en Utrecht. We doen dit in samenwerking met o.a. NBTC Holland Marketing, VisitOost, Gelderse Streken, Achterhoek Toerisme en Visit Veluwe. Gaat u zelf ook naar een beurs en heeft u materiaal nodig (banners, gidsen, vlaggen)? Stuur ons dan een mail!
Lees verder

Let's cruise!

COLUMN: Nautisch Kampen #3

Let's cruise!

‘Moet dan nu in het Engels, zo’n titel’, denkt u misschien? In dit geval is dat nog niet eens zo gek. Veel van onze cruisegasten komen namelijk uit het buitenland. Gelukkig kunnen we in Kampen een aardig woordje over de grens en redden onze stadsgidsen, winkel- en horecapersoneel en alle mensen die verder met toeristen te maken hebben, zich prima in het Engels en Duits.In vorige jaren mochten we in Kampen al een behoorlijk aantal cruiseschepen welkom heten. Dit jaar wordt dat aantal nog eens met 20% verhoogd. Wat opvalt is dat ze in een aantal gevallen ook langer blijven. Dat betekent meer mogelijkheden om de gasten Kampen te laten zien in al haar facetten.De vrijwilligers van de Tourist Info hebben zich het afgelopen jaar hard gemaakt om zoveel mogelijk rederijen te informeren over onze hartelijke Hanzestad. Ook tijdens de prestigieuze Travel Trade Show in Zwolle, waar zo’n 150 touroperators uit de hele wereld aanwezig waren, hebben we vele speeddates gevoerd waarin we Kampen voor het voetlicht hebben gebracht. Het blijkt namelijk dat buitenlandse toeristen graag per schip vanuit Amsterdam een kijkje nemen in het achterland. En dan is een mooi tochtje over de randmeren, met als eindbestemming Kampen, best aantrekkelijk.Natuurlijk betekent al deze extra aandacht van rederijen ook dat we gaan kijken naar het voorzieningenniveau aan de kade. Hoe kunnen we op een duurzame wijze, en met respect voor de omgeving, zorgen dat de schepen gebruik kunnen maken van de benodigde voorzieningen? Het is de ambitie van Kampen om zich verder te blijven ontwikkelen als toeristisch attractieve gemeente. Vanuit verschillende invalshoeken wordt hieraan gewerkt met oog voor belangen van inwoners en bezoekers.De basis ingrediënten, om te groeien als aantrekkelijke gemeente om te bezoeken, zijn volop aanwezig. Een scala aan monumentale panden, de indrukwekkende poorten, de Hanze, de Koggeschepen, de gezellige binnenstad, de vele evenementen, de ligging aan de IJssel, de IJsseldelta en niet te vergeten de hartelijke inwoners. Het maakt allemaal dat Kampen aantrekkelijk is voor inwoners én bezoekers.Het zou ons niets verbazen als in de komende jaren nog meer mensen zouden zeggen: ‘Let’s cruise to Kampen!’(De column Nautisch Kampen is een initiatief van Kampen Marketing en de Gemeente Kampen.)Foto: Freddy Schinkel
Lees verder

4 maart verkiezingskoorts bij koffiemomentje

Deze speciale editie van het Kampen Marketing Koffiemomentje staat in het teken van de Provinciale Verkiezingen: wat kan Overijssel voor Kampen betekenen en wat is de inzet van de politieke partijen voor de verkiezingen op 20 maart?Kortom: weer voldoende reuring bij het volgende Koffiemomentje!Meld je nu aan via verkiezingskoorts.eventbrite.nlWant iedere maand organiseert Kampen Marketing het Koffie Momentje. Het is een vrijblijvende bijeenkomst waarbij we elkaar op de hoogte brengen van wat er speelt. De Eenhoorn biedt de locatie en de koffie aan. Je bent van harte welkom op (in principe) de eerste maandag van de maand, 9 uur aan de Oudestraat 103.Je krijgt maximaal 3 minuten ‘zendtijd’, die kun je bij Roeland Tameling reserveren. Wil je eerst meer weten? Hij is ook buiten kantooruren bereikbaar via 06-17453490.Foto: Tennekes
Lees verder

Ten minste houdbaar tot..

Erfgoedcongres 2019

Ten minste houdbaar tot..

Hoe lang kan het erfgoed dat onze provincie rijk is eigenlijk nog mee? Wat is de houdbaarheidsdatum van een monument, een traditie of streektaal? Natuurlijk willen we al deze rijkdom zo lang mogelijk bewaren, maar hoe draag je het gevoel voor erfgoed over op volgende generaties en zorg je ervoor dat zij het verhaal van Overijssel doorgeven? Op 28 februari a.s. komen deze vragen aan bod tijdens het Erfgoedcongres 2019 in de Stadsgehoorzaal in Kampen.Tijdens het Erfgoedcongres 2019, dat als onderwerp 'Tenminste houdbaar tot..?' draagt, brengt provincie Overijssel het brede erfgoedveld bij elkaar om te praten over het duurzaam behoud van ons erfgoed. Wilt u ook meedenken over dit onderwerp, goede ideeën opdoen voor uw eigen organisatie of anderen inspireren? Kom dan op 28 febuari naar de stadsgehoorzaal.  Het progamma ziet er als volgt uit: 09.30 – 10.00 uur: Ontvangst en Registratie10.00 – 11.45 uur: Plenair programma ochtend11.45 – 12.45 uur: Workshopronde12.45 – 13.45 uur: Lunch13.45 – 15.15 uur: Excursies15.15 – 16.15 uur: Plenair programma middag16.15 – 17.30 uur: Informele afsluitingMeer informatie over de workshop en de excursies vindt u hier. (U kunt in het aanmeldformulier ook een eerste en tweede voorkeur aangeven van de workshop en de excursie die u graag wilt volgen)Vragen?Mail naar erfgoed@overijssel.nl!
Lees verder

Privacy statement

Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Partners. Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden. Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site. Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media