Nieuws

Doe de test!

Wat is Kampen voor type?

Doe de test!

Is het merk Kampen een rebel, een wijze, een magiër of heeft Kampen meer weg van een ontdekker of strijder?  We vragen jouw hulp om dat te bepalen. Vul de test op https://www.tr-ibu.nl/native_brand_test/ in en laat aan Roeland Tameling via r.tameling@kampenpartners.nl (of een berichtje naar 06-17453490) weten wat bij jou de uitkomst was! Onder de inzenders verloten we Kampen Kado bonnen ter waarde van € 50,-. Waarom we dit onderzoek doen? Goede vraag. We denken nu al na over onze marketingstrategie voor 2021 en verder. En we willen ons merkkompas nog iets geavanceerder maken. Want een merk is betekenisvol als het extern relevant is en intern inspireert. Dat geldt ook voor een stad. En archetypen kunnen helpen om de drijfveren van onszelf en onze doelgroepen nog beter te doorgronden.  Dus doe ons een lol terwijl je thuis zit en vul de online test in op https://www.tr-ibu.nl/native_brand_test/. Wat is Kampen voor type? We zijn benieuwd naar jouw antwoord. Alvast bedankt! 
Lees verder

Er volgt binnenkort een nieuwe datum

Business Event Kampen wordt uitgesteld

Er volgt binnenkort een nieuwe datum

Vanwege de toenemende verspreiding van het Corona-virus (Covid-19) worden in Nederland allerlei beurzen en evenementen uitgesteld. Ook de organisatie van het Business Event Kampen heeft gisteren besloten deze netwerkbijeenkomst uit te stellen. In overleg met de sprekers en medeorganisatoren plant de stichting Kampen Partners een nieuwe datum later dit jaar.  De Nederlandse regering heeft indoor evenementen met meer dan 100 personen verboden tot en met 31 maart. Volgens de organisatoren ligt het dan niet voor de hand om de dag erna meteen een groot evenement in de Bovenkerk te houden. Citymarketeer Roeland Tameling: “Uit een rondvraag bij de ondernemersorganisaties bleek dat men van harte bereid is om dit uitstel te aanvaarden en het evenement te verhuizen naar een nieuwe datum.” “Het getuigt van realiteitszin dat een organisator zo’n beslissing neemt, hoe moeilijk deze ook is”, was een unanieme reactie van alle betrokkenen. Het business event is een gezamenlijk initiatief van BNI de Kamper Steur, VOC, IC Kampen, Parkmanagement RW50 en andere ondernemersorganisaties in samenwerking met de Gemeente Kampen en Kampen Partners. Deelnemers die zich voor dit gratis evenement hadden geregistreerd, hoeven zich niet af te melden maar krijgen bericht zodra de nieuwe datum is geprikt.  Mochten er vragen zijn omtrent het Business Event Kampen, dan kunt u contact opnemen via r.tameling@kampenpartners.nl of 06-17453490. Bijgevoegd: foto van de Bovenkerk, waar het evenement later dit jaar moet plaatsvinden  
Lees verder

Afstudeerscriptie

Het effect van citymarketing in Kampen

Afstudeerscriptie

In 2015 is Kampen Partners (toen nog Kampen Marketing) begonnen als de citymarketing organisatie van Kampen. Destijds is er een onderzoek uitgevoerd naar het imago van Kampen onder de inwoners, om erachter te komen welk beeld de inwoners van Kampen hebben. Het effect van citymarketing in Kampenen de toekomst hiervan Om het effect van de citymarketing in de afgelopen vijf jaar te meten en input te geven voor het marketingplan 2021 – 2023 heeft Joanan Wolf (inmiddels zo goed als afgestudeerd commercieel econoom) zijn afstudeerscriptie hierover geschreven. Het onderzoek is verdeeld in vier onderwerpen: > Het verschil tussen de merkidentiteit en het imago van Kampen;> de doelgroepen van Kampen; > de concurrentiepositie van Kampen;> het resultaat van de grootste individuele campagnes.  De Kampenaren herkennen zich voor het grootste deel in de positionering van Kampen. De begrippen Hanzestad, historisch, IJssel en hartelijk worden als meest kenmerkend gezien. Ze herkennen Kampen echter niet in de begrippen levendig en stedelijk. Over het algemeen beoordelen de Kampenaren hun stad goed, ze vinden het fijn om er te wonen. Hiernaast is de concurrentiepositie van Kampen zeer goed, ze staan gemiddeld op een tweede plaats wanneer vergeleken met de negen Hanzesteden aan de IJssel en Randmeren. Wil je het hele verslag lezen? Download de scriptie via deze link: De toekomst van het imago van Kampen. Wil je de genoemde bijlagen ook lezen? Stuur dan een e-mail naar r.tameling@kampenpartners.nl (Roeland Tameling, citymarketeer Kampen). Dan krijg je deze in je mailbox. Foto: Frits Felix Fotografie www.felixfoto.nl 
Lees verder

Kampen mist primeur muzikale compositie

Kampen jaloers op Tilburg

Kampen mist primeur muzikale compositie

Vandaag presenteerde Tilburg als eerste stad haar eigen herkenningsmelodie. Daarmee streeft het Kampen voorbij, dat de lancering van haar geluidsmerk moest uitstellen vanwege het coronavirus. Primeur Citymarketeer Roeland Tameling uit Kampen feliciteert Tilburg hartelijk met de primeur. “Het is een fantastisch idee. Ik heb grote waardering voor Marc Meeuwis, mijn evenknie in Tilburg. Goed gedaan!” Maar Tameling moet ook wel toegeven dat hij stiekem stikjaloers is op de aandacht die Tilburg krijgt. Hij dacht namelijk dat niet Tilburg, maar Kampen de eerste stad met een officieel klankmerk zou worden. Het Coronavirus gooide echter roet in het eten. Corona “We hebben in Kampen net als in Tilburg een eigen geluid ontwikkeld, inclusief partituur en muziekcompositie. Het was de bedoeling die te presenteren door 500 deurbellen met ‘het geluid van Kampen’ weg te geven. Maar we kregen mailtjes uit China dat degene die de ‘proefdeurbel’ in zijn bezit heeft de straat niet op kan om de bel te versturen. Dus hebben we de presentatie uitgesteld. Daar heb ik nu wel spijt van, ja!” Klankmerk voor Kampen Speciaal voor Kampen heeft sound branding bureau BLCKBRD uit Utrecht op basis van het DNA en de positionering van Kampen als ‘hartelijke Hanzestad aan het water’ een audiologo en een brandscore ontwikkeld. Deze staan online op https://blckbrd.eu/het-geluid-van-kampen/. De stichting Kampen Partners wil Tilburg niet in de weg zitten en heeft de introductie van een uniek klankmerk voor de stad en gemeente Kampen verplaatst naar het Business Event Kampen, dat in april wordt gehouden. Dan heeft Kampen niet alleen een authentieke audio huisstijl, maar ook verschillende plekken waar het geluid daadwerkelijk te horen is. Touchpoints noemen marketeers dat.
Lees verder

Bijpraatbijeenkomst in jubileumjaar met herdenken, vieren en koesteren

We’ll meet again Koffiemomentje

Bijpraatbijeenkomst in jubileumjaar met herdenken, vieren en koesteren

Om te herdenken en te vieren dat we 75 jaar samen in vrijheid leven worden er allerlei activiteiten georganiseerd in Kampen. Op maandagochtend 2 maart geeft Kampen Partners tussen 9 en 10 uur ’s ochtends een update voor belangstellenden tijdens een informeel bijpraatmoment in De Eenhoorn.SprekersOnder meer Floris Joustra van het Stadsarchief, Baruch da Costa van stichting Na de Oorlog en Jan Quintus Zwart van de Bovenkerk zullen vertellen over hun goede voornemens voor het jubileumjaar. Daarnaast praten evenementencoördinator Atie Edink en cultuurmakelaar Hanneke Nabers de aanwezigen bij over de activiteiten in het weekend van 17 en 18 april. Dan is het namelijk precies 75 jaar geleden dat Kampen bevrijd werd.We’ll meet againKampen staat in 2020 bol van de bijzondere ontmoetingen. Het Koffiemomentje past zo goed in het thema waarmee Kampen stilstaat bij 75 jaar bevrijding: ‘we’ll meet again’. Op die manier wil initiatiefnemer Kampen Partners bijdragen aan vrede en verdraagzaamheid nu en in de toekomst. En de citymarketingorganisatie wil daarmee ook het imago van Kampen als hartelijke stad verder versterken. KoffieDe bijeenkomst vindt 2 maart plaats in De Eenhoorn Koffie & Thee aan de Oudestraat in Kampen. Deelname is gratis, maar vanwege de verwachte drukte is het wel handig om online aan te melden via onderstaande knop. Ook in de volgende maanden zijn er Koffiemomentjes op de eerste maandag van de maand: 6 april met de opening van het toeristisch seizoen en 4 mei is het thema ‘Kampen All Inclusive’.Meld je hier aan voor het volgende koffiemomentje!
Lees verder

Geen grap!

Business event Kampen 2020

Geen grap!

Wij hebben iets belangrijks te zeggen tegen Ondernemend Kampen. BEDANKT!Geen grap: op 1 april organiseren BNI de Kamper Steur, VOC, ICK en andere ondernemersorganisaties in samenwerking met de Gemeente Kampen en Kampen Partners een vrolijk netwerkevenement voor ondernemend Kampen.Nadere invulling van programma volgt binnenkort. GEEN GRAP.Kampen bedankt ondernemersOp woensdagmiddag 1 april is ondernemend Kampen van harte welkom tussen 16 en 18 uur in de Bovenkerk. Die middag wordt het bedrijfsleven in het zonnetje gezet en is er volop gelegenheid om met elkaar verhalen en visitekaartjes uit te delen. Want een hartelijke Hanzestad als Kampen is trots op haar MKB en kan niet zonder succesvolle ondernemers. Dit evenement geeft hen de aandacht die ze verdienen.Krachten gebundeldVoor het eerst organiseren BNI de Kamper Steur, VOC, ICK, Parkmanagement RW50, MKB Regio Zwolle en andere ondernemersorganisaties samen met citymarketing organisatie Kampen Partners en de Gemeente samen zo’n evenement. Volgens de organisatoren is er behoefte aan een platform waar leden van de verschillende ondernemersclubs met elkaar kunnen ‘mixen’ en zo nieuwe contacten op kunnen doen. Daarom mogen leden van deze ondernemersorganisaties ook allemaal een introducé(e) meenemen. Ook andere niet-leden zijn welkom als ze een management- of directiefunctie bekleden.Gratis maar niet vrijblijvendHet business event wordt grotendeels kosteloos aangeboden, ondernemers en MT-leden hoeven niet te betalen voor hun tickets. Het eerste rondje wordt betaald door Kampen Partners.Let op: registratie voor dit evenement is verplicht. Mocht u na aanmelding onverhoopt niet aanwezig kunnen zijn, meld u dan af via deze website. Indien wij geen afmelding ontvangen, zijn wij genoodzaakt om een bedrag van €25,- p.p. in rekening te brengen.MELD JE HIER AAN!
Lees verder

Brainstormen om de kassa te laten rinkelen bij Kamper ondernemers

Meer omzet in de binnenstad

Brainstormen om de kassa te laten rinkelen bij Kamper ondernemers

De bezoekersaantallen in Kampen stijgen, maar daar profiteert niet iedere binnenstadsondernemer van. Daarom organiseren de winkeliers op 10 maart een bijeenkomst waarbij plannen worden gesmeed om daar verandering in te brengen. Met de beste ideeën gaan ze vervolgens daadwerkelijk aan de slag.InspiratieOm de ondernemers uit de binnenstad te inspireren, komt retail adviseur Tom Kikkert zijn ervaringen delen. De detailhandel van de toekomst is volgens hem gebaseerd op waarden in plaats van producten. In de woorden van Kikkert: “een winkel runnen is ervoor zorgen dat de klanten jou de omzet gunnen!”Binnenstadsmanager Leo Hoksbergen leidt de brainstormsessie met hulp van citymarketeer Roeland Tameling, die ook informatie over bezoekersstromen en toeristische verwachtingen zal delen.PraktischBinnenstadsmanager Hoksbergen: “hoe kunnen we samen meer klanten trekken en de omzet laten toenemen? Die vraag gaan we beantwoorden tijdens de ondernemersbijeenkomst op 10 maart.” De sessie is met name bedoeld voor ondernemers in de binnenstad en begint om 19.30 uur in de Stadsgehoorzaal. Deelname is gratis en meer informatie is te vinden op www.bedrijveninkampen.nl.BinnenstadsmanagementDeze en andere activiteiten om de binnenstad te versterken worden georganiseerd door de Stuurgroep Binnenstadsmanagement, waarin vastgoedeigenaren, binnenstadondernemers en de Gemeente Kampen samenwerken onder de vlag van Kampen Partners. Dit is mede mogelijk dankzij de financiële steun van de Stadsbeweging, een initiatief van de Provincie Overijssel.
Lees verder

Maandag 27 januari 20:00u

KAMPEN op de kaart met LINGO

Maandag 27 januari 20:00u

Donderdag 23 en vrijdag 24 januari ook LINGO gekeken op SBS6? Je was niet de enige, er waren donderdag 548.000 en vrijdag 539.000 mensen die hun tv hierop hebben afgestemd. Daar zagen ze ‘onze’ Hester Timmerman en Edwin Brugman uit Kampen als deelnemers. En als ware Kampen ambassadeurs.Ze gooiden allerlei trefwoorden over onze hartelijke Hanzestad aan het water over de tafel, van GOUDEN tot MARKT en WELKOM. En natuurlijk… KAMPEN!Daarmee zijn ze door naar de volgende ronde, maandagavond 27 januari om 20.00 uur op SBS6. Schrijven jullie mee welke trefwoorden uit Kampen je voorbij ziet komen?Wordt vervolgd!
Lees verder

170 cruises in 2020

Aantal cruiseschepen in Kampen bijna verdubbeld

170 cruises in 2020

In 2020 verwachten we in Kampen 170 cruises te ontvangen. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van twee jaar geleden. De wervingsacties hebben dus zichtbaar resultaat, maar passen ook in een bredere trend. In Europa zijn namelijk 50.000 km bevaarbare rivieren en kanalen, die in een periode van 11 maanden ca. 1 miljoen passagiers aan boord hebben. Het aantal schepen is in 10 jaar tijd gegroeid van 250 naar 400.Riviercruises worden steeds luxer, en daarmee ook steeds populairder. De luxere riviercruises zijn met name befaamd onder bemiddelde Amerikanen en Canadezen. Hoewel de gemiddelde leeftijd van de passagiers rond de 64 jaar ligt, is inmiddels 12 procent van de passagiers van riviercruises jonger dan 45 jaar. De aantrekkingskracht zit hem in comfortabel kunnen reizen én tegelijkertijd in weinig tijd heel veel kunnen zien. Met een riviercruise kun je immers heel dicht bij of in het centrum van een stad aanmeren. Ook in Kampen is dat een van onze USP’s.Voor alle vrijetijdsondernemers, dus zeker ook voor ondernemers in de binnenstad, ligt nu vooral de uitdaging voor om hier optimaal profijt uit te halen.  Waar zien we kansen? Er zijn regelmatig passagiers die van de touroperators arrangementen vragen om aan de wal te dineren en te shoppen, zeker bij langere reizen. Daarom maakt Kampen Partners in samenwerking met de Tourist Info hierover concrete afspraken met touroperators. Steeds vaker willen gasten niet in groepen steden bezoeken maar individueel. Daarom breiden we de Kampen Stadsgids App uit in 2020. Gasten kunnen onze app gratis downloaden en worden zo attent gemaakt op bezienswaardigheden, routes en andere relevatie informatie. Binnenstadsondernemers van Kampen kunnen bestedingen verwachten, mits er voldoende vrije tijd is en het aanbod van winkels en (terras)horeca aantrekkelijk. Door excursies aan te bieden, informatie te verstrekken en routes aantrekkelijk te maken kunnen we in Kampen de schepen en hun gasten langer vasthouden. Op 10 maart gaan we met de binnenstadsondernemers brainstormen om meer profijt te halen uit toeristische bezoekers. Save the date!Zie je kansen of wil je met ons overleggen? Neem contact op met Roeland Tameling (06-17453490) of Jan Troost (06-14125566).Meer weten over riviercruises? Download dan hier Riviercruises – Impuls voor stedelijke economie.
Lees verder

Klinkende resultaten in jaarverslag geven vertrouwen

Kampen stelt zichzelf kandidaat voor Nationale Citymarketing Trofee

Klinkende resultaten in jaarverslag geven vertrouwen

Een geweldige 1 april stunt, de bundeling van citymarketing krachten en uitstekende resultaten van een tevredenheidsonderzoek. Dat zijn de redenen waarom de stichting Kampen Partners het aandurft zich in 2020 te kandideren voor de Nationale Citymarketing Trofee. Het jaarverslag 2019 is alvast in de opzet van het nominatieformulier geschreven. ResultatenIn het jaarverslag van de citymarketingorganisatie worden de resultaten gepresenteerd van allerlei acties om Kampen nog beter bekend en bemind te maken. De verkiezing van Miss Kampen 2019 op 1 april was een van de hoogtepunten. “Hiermee hebben we het historische verhaal van Kampen op een ludieke en succesvolle wijze nationaal onder de aandacht gebracht,” aldus citymarketeer Roeland Tameling. Dit leverde onder meer een bereik van 1,2 miljoen mensen op, die allemaal een bericht over Kampen hoorden, lazen of op hun beeldscherm zagen.  Voorzitter Frans Holleman is vooral trots op de organisatie ontwikkeling in het afgelopen jaar: “om de economie en het welzijn in de gemeente Kampen te versterken, hebben verschillende partijen hun krachten gebundeld in de nieuwe stichting Kampen Partners. De citymarketing, gastvrijheid en binnenstadsmanagement werken nu onder één dak.” Tevreden Adviesbureau Urban Solutions heeft onderzoek gedaan naar de tevredenheid over Kampen Partners bij diverse belanghebbende partijen. In het rapport staat onder meer te lezen: “over het algemeen kan worden gezegd dat de tevredenheid over Kampen Partners hoog ligt. De deskundigheid van de medewerkers scoort hoog met een gemiddeld cijfers van 8.” Ook de kwaliteit van het werk wordt goed gewaardeerd met een gemiddelde van 7,7. Trofee In 2015 en 2016 was Kampen al genomineerd voor de Nationale Citymarketing Trofee. Dit jaar trekt Kampen Partners de stoute schoenen (weer) aan en stelt zichzelf al kandidaat, nog vóór de opening van de nominatieperiode. “We moeten nog tot komend voorjaar afwachten of we tot de selectie doordringen”, vertelt Roeland Tameling, “de prijs wordt waarschijnlijk in juni uitgereikt. Dus er zijn nog wel wat hordes te nemen, maar we zijn hoe dan ook nu al hartstikke trots op de klinkende resultaten die we met zijn allen samen hebben bereikt!” DOWNLOAD HIER HET JAARVERSLAG.DOWNLOAD HIER DE RESULTATEN VAN HET TEVREDENHEIDSONDERZOEK. 
Lees verder

Download hier de resultaten

Resultaten tevredenheidsonderzoek Kampen Partners

Download hier de resultaten

In de periode november/ december 2019 is er een tevredenheidsonderzoek gehouden onder betrokken organisaties en hun bestuurders die samenwerken met Citymarketing Kampen. Van de 50 uitgezette vragenlijsten hebben 26 respondenten de enquête geretourneerd (hogere respons van iets meer dan 50%). Hieronder een samenvatting van de bevindingen.Over het algemeen kan worden gezegd dat de tevredenheid over Kampen Partners hoog ligt. Van de respondenten gaven er twee aan niet of minder tevreden te zijn. Dat is vooral te herleiden tot ontevredenheid over ‘communicatie’ en het samen doen. Tevens wordt aangegeven dat de activiteiten meer hedendaags kunnen en de focus niet alleen op horeca moet liggen. Hieronder download je een compleet overzicht van de resultaten van het onderzoek.DOWNLOAD
Lees verder

Gefeliciteerd!

Arjen wint Kado bonnen

Gefeliciteerd!

Onlangs heeft Kampen Partners een enquête onder stakeholders gehouden. De uitkomsten van dit onderzoek worden binnenkort bekend gemaakt, maar in ieder geval staat vast dat de dienstverlening van Kampen Partners is beoordeeld met een 7,5 als rapportcijfer.  Onder de mensen die de vragenlijst hebben ingevuld, is een set Kampen Kado bonnen verloot t.w.v. € 50,-. En de winnaar is…. Arjen Hendriks! Arjen is eigenaar van Human Benefits in Kampen, maar zeker ook als voorzitter van de stichting Kamper Kogge bekend. In die rol werkt hij regelmatig mee aan verschillende citymarketing activiteiten. Bovendien is de Kamper Kogge zelf ook een icoon voor de profilering van Kampen.
Lees verder

Privacy statement Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Partners.

Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden.
Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site.
Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media